De Ami6 Standaard.



Home

De onderstaande bijdrage is van Hugo Veldkamp:


Het Ami6 Standaardverhaal.

Toen in 1961 de Ami 6 werd geïntroduceerd werd deze door de Nederlandse autopers
verschillend ontvangen. Over het uiterlijk liepen de meningen uiteen, maar over de prijs waren ze het allen eens. Deze was aan de hoge kant. In de jaren ‘50 werd al wel duidelijk dat een auto veel vrijheid bood, maar niet iedereen had het geld d
aarvoor. Dat geld kwam er wel naarmate de jaren vorderden. Het aanbod auto’s werd steeds groter. In de jaren ‘60 nam de mobiliteit in Nederland enorm toe en de autopers werd belangrijker dan ooit. Auto’s werden gecategoriseerd in prijsklassen en daardoor ontstonden ‘magische’ grenzen. Een belangrijke klasse waar de Ami 6 in viel lag rond de fl. 5.000,-. De magische grens werd door autojournalisten ‘gesteld’ op fl. 5.000,-, omdat meerdere merken auto’s aanboden die net onder die grens lagen.

Op 15 januari 1962 ontvingen alle Citroën-agenten het volgende schrijven:

             

De introductie van een model in een lagere prijsklasse was duidelijk een concessie in antwoord op de algemene tendens naar de vraag naar auto’s beneden de magische grens van fl. 5.000,-.
Concessies in de vorm van accessoires, zoals wieldoppen, strips, maar ook materiaalkeuze en kleurpalet.

 
Bijgaande publicatie van DE AUTOMOBILIST van januari 1962 toont op de voorpagina de presentatie van de Ami 6 Standaard. Rond dit artikel zie je ook de kop ‘Ook Dauphine en Isar T700 onder fl. 5.000,- ’ wat maar al te goed aantoont dat alles boven de fl. 5.000,- voor de gemiddelde burger toch een hoop geld moest zijn geweest.

Dus de Ami 6 zoals men die kende heeft men ontdaan van een aantal zaken om de kostprijs en daarmee de verkoopprijs te drukken, zonder al teveel aan marge in te leveren.

Wat is nu precies zo onderscheidend van de Ami 6 Standaard ten opzichte van de Ami 6 Luxe:

Buitenzijde:

- Koplampranden in de kleur van de auto
- Geen beugel op de bumper
- Geen rubber bumperrozetten
- Geen ruitensproeier
- Geen parkeerlichten
- Geen aluminium profiel met ‘Citroën’ op     de achterzijde




(Op de rechterfoto zijn duidelijk de meegespoten sierringen te zien en het ontbreken van de beugel. De "kale" achterbumper en het ontbreken van de sierlijst is links goed te zien. JB)

Binnenzijde:

-    2CV voorstoelen
-    vaste ramen in de achterportieren
-    eenvoudige portierbekleding
-    geen armleuningen
-    geen asbak
-    ontbreken van aluminium
-    geen dakbekleding
-    geen binnenverlichting
-    eenvoudige rubber mat op de vloer
-    geen bekleding in kofferruimte.
-    enkel zonnenklep aan bestuurderszijde
-    2CV binnenspiegel aan de bovenzijde in plaats van op het dashboard
-    geen aluminiumstrip rond choke- en startknop.
-    geen bekleding in de kofferruimte

Nog even iets over de brief die de agenten ontvingen. Citroën Nederland voegde bij de brief een 2-zijdig gedrukt vel met alle specificaties van alle typen en een bewerkte foto van een pré-serie  Ami zodat het op een Standaard leek. Een foto van de ‘echte’ Standaard was er nog niet. De uiterlijke overeenkomst van beide auto’s was het ontbreken van de beugel op de voorbumper. Later verscheen een speciale folder van de Standaard.

Op hetzelfde ogenblik dat de agenten de brief ontvingen arriveerde op de redactiebureaus van de pers



                         


Voor zover ik kan nagaan heeft de Ami 6 Standaard tot het eind van ’63 in de prijslijst gestaan. De prijs is zelfs nog gedaald tot fl. 4.790,-. Overigens waren in die periode alle prijzen van auto’s gedaald.

De Ami 6 Standaard werd gebouwd in Vorst België. Zoals het merendeel van alle in Nederland, Duitsland, Luxemburg en België afgeleverde Ami 6-sen. In Frankrijk schijnt er ook een uitgeklede versie bestaan te hebben, de Ami 6 Tourisme. Het boek over de Ami 6 van Pagneux maakt hier melding van die gelijkenis vertonen met de Ami 6 Standaard. Ook René Bellu noemt dit type in zijn boek Toutes les Citroën. Echter volledige specificaties ontbreken.

De Ami 6 Standaard was niet foto-geniek. Echter als je veel familiefoto’s van Ami-rijders bekijkt zie je regelmatig een Ami 6 Standaard figureren. Ook het oude boekje ‘Nederlandse verkeersregels’ toont op diverse foto’s een Ami 6 Standaard (met optioneel vouwdak).  Er moeten er m.i. voldoende in Nederland rondgereden hebben. Ook het boekje ‘Citroën in Nederland’ van Wouter Jansen toont 3 foto’s met een Ami 6 Standaard. Twee op pagina 123 (deze zijn ook gebruikt in de folder) en een onopvallende op pag. 189.  ( Ook hier staan veel exemplaren van de Ami6 Standaard tussen. JB)

Hier staan zelfs 5 exemplaren naast elkaar te wachten op aflevering in een van de gebouwen van  Citroën. Ook komen ze in familiealbum voor, zoals bij Herbert Plompen (zie foto rode Ami boven).








Maar waar zijn de echte gebleven?

Voor zover bekend staat de enige Ami 6 Standaard bij mij in de garage. Hij is van september 1963, Belgische productie, chassisnummer 6111207, motor nummer 0263022846.
De genoemde afwijkingen t.o.v. de Ami 6 Luxe kan ik dus vergelijken, echter er heeft mogelijk toch een evolutie plaatsgevonden gedurende zijn korte productietijd van 2 jaar. Genoemde Standaard heeft vergelijkbare zittingen als die van een AZAM en heeft wel binnenverlichting. Op de vloer ligt een soort keukenzeil.

Opvallend verder is het ontbreken van enige vorm van isolatie. Het deel onder het dashboard is alleen bekleed met dun grijze stof, zoals je die ook tegenkomt als kofferruimtebekleding van de luxere typen.
Helaas is de auto in België slachtoffer geworden van een storm waarbij de schuur waar deze Ami in stond instortte boven op de Ami. Voor zover ik kan nagaan is de Ami origineel en heeft maar 71.000 km op de teller. Een donor-Ami is er al, dus ooit zal deze Standaard weer rijden.

Hugo Veldkamp.


De Ami6 Standaard ging later door het leven als de Ami6 Luxe. Deze uitvoering is bijna gelijk aan de Ami6 Standaard.  De Ami6 Luxe wordt beschreven in  "Mijn ouders'Ami6"
.
Onder rijtesten is een  testverslag van de Ami6 Luxe te vinden.